torsdag 27. mars 2014

Svalbard i mitt hjerte!

For to uker siden var vi og besøkte isbjørnens rike - Svalbard - 

For en fantastisk plass! Jeg trodde ikke det var mulig å bli så utrolig fascinert av naturen. Nå er jeg over gjennomsnittet glad i naturen fra før - og har vært det hele livet - men Svalbard tok pusten fra meg! Vi fotografer snakker om lyset hele tiden... dette lyset, som kan være magisk! Det er ikke lett å skildre det gjennom fotoapparatet, det må bare oppleves! Det gjør noe med deg når du står i -20 grader og ser dette utrolige polarlyset som forandrer seg hele tiden!

Vakre hvite vidder, spektakulære fjellformasjoner, ren - hvit - natur! Frostrøyk, hildringer, pastellfarger og selvfølgelig dyrelivet. Tykke gode Svalbardryper, stutte og kompakte Svalbardrein som bare gir deg lyst til å gi dem en klem! Polarrev fikk jeg ikke gleden av å møte, men Isbjørnen da... denne store og majestetiske eventyrbjørnen som målbinder deg med sitt nærvær! Den er uten tvil konge i sitt element. Den ser ut til å late som du ikke er der, den bare driver på med sitt. Vi kom ikke så nære som jeg hadde ønsket meg, men herremin for en opplevelse å se denne majesteten i levende live og fange den i søkeren! Rusle litt - rulle seg - snuse litt - og rusle videre, fantastisk!

 Karrige kår... rypene følger etter reinen for å lettere komme til maten der hvor reinen har gravd vekk snøen. 


Det magiske lyset - som stadig forandrer seg. Et landskap til å bli målbundet av!




Havisen - selv med kikkert er det vanskelig å se over de store områdene. En og annen isbjørn hadde garantert klart å lure seg unna bak isen. Sporene fortalte oss at mer enn én bjørn hadde tuslet utpå isen om morgenen...


Endelig - et møte med isens konge! 
Så avslappet, elsker kuldegradene og nyter det fine været - sammen med oss!

Kulde og motlys ga hildringer - som igjen ga noen spesielle bilder, kan minne om akvareller. Ikke alltid greide fokusen å skjønne dette... og ikke alltid så enkelt å se gjennom søkeren - som frøs til is for hvert pust av fotografen...


En ensom majestet - på jakt etter mat? Eller kanskje en fru?




Isen - vakreste sted på jord - Svalbard! Jeg kommer tilbake!


post signature

7 kommentarer:

  1. Undebara bilder och grattis till mötet med isbjörn. Vi var där i september 2013 men fick inte se isbjörnen. Vilken arrangör åkte du med ?

    SvarSlett
  2. Flotte bilder. Spennende natur

    SvarSlett
  3. Her var det mange nydelige bilder ! Jeg har også lyst til Svalbard :)

    SvarSlett
  4. Magiska bilder!
    Grattis till dina bilder på isbjörnen, det måste varit höjdpunkten.
    M//

    SvarSlett
  5. Underbara bilder!! Vilken upplevelse det ska ha varit! jag drömmer om att komma mej dit nån gång jag med :D

    SvarSlett
  6. Du har vært i Mohn bukta ser jeg. Mange bra bilder og sikkert topp opplevelse!

    SvarSlett

Heisann! Hyggelig om du legger igjen en kommentar på bloggen min ;)
Hilsen Linda