søndag 14. februar 2010

Når lyset forsvinner...

Helga ble ingen suksess.... Hauken kom tidlig lørdag morgen, satt 1 minutt og dro igjen. siden kom den ikke tilbake. Hørte endel lyder fra skogen og Hilda har tidligere sett 2 hauker fly sammen. Er det kjærlighet i luften mon tro??

Disse bildene ble tatt på onsdag ettermiddag i overskyet vær med snø. Det er utrolig hvor fort lyset forsvinner på ettermiddagen selv om vi er snart halvveis i februar og våren er i anmars. Det første ble tatt kl. 16.30. Jeg hadde da ISO 800 f/2,8 og en lukkertid på 1/160 sek. Det neste (over) ble tatt kl. 17.14 med ISO 800 f/2,8 og lukkertid 1/6 sek.

Så var det helt slutt på lyset... skulle jeg ta bilder nå uten bevegelsesuskarphet måtte jeg nok opp på max ISO. Det er ikke aktuelt. Det blir for mye støy. Bildet over er tatt kl. 17.29 med ISO 800 f/2,8 og lukker 0,6 sek. Ser de nye Nikon kameraene til gutta er råe på å unngå støy på høy ISO, men det er ikke E-3. Ikke at jeg bytter av den grunn, jeg elsker olympusen min :D. Det betyr bare at jeg må strebe etter det gode lyset, og det er ikke noen uting ;). Kan ta bilder opp til 1600 ISO, men over det blir de ikke bra nok...

Det siste bildet tok jeg kl. 17.41 med ISO 800 f/2,8 og lukkertiden var oppe i 2 sekunder. På dette tidspunktet var det nesten helt mørkt ute og det var vanskelig å se fuglen gjennom søkeren. Det eneste lyset nå var gatelysene i bakgrunnen. Man blir godt kjent med utstyret sitt i mørket!

post signature




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Heisann! Hyggelig om du legger igjen en kommentar på bloggen min ;)
Hilsen Linda